poniedziałek, 26 marca 2012

   Gra na instrumentach muzycznych jest bardzo atrakcyjną formą zabawy dla dzieci. Poprzez grę dziecko kształci poczucie rytmu, wrażliwość na barwę, uczy się różnicowania wysokości dźwięku oraz prowadzenia linii melodycznej.
Samodzielne muzykowanie wyzwala aktywność, rozwija wyobraźnię muzyczną i inwencję twórczą.
Gra na instrumentach wpływa na koncentrację uwagi i zdyscyplinowanie, jest też doskonałym środkiem rozwijania sprawności manualnych dziecka.
Po wstępnym okresie zapoznawania dziecka z barwą i budową instrumentów można przejść do systematycznej nauki gry.
 
   Do instrumentów o nieokreślonej wysokości dźwięku najbardziej popularnych w przedszkolach należą: bębenek, tamburyn, grzechotka, kołatka, drewienka, tarka, trójkąt, talerze oraz różnorodne brzękadełka wykonane przez dzieci przy pomocy nauczycielki.
Z instrumentów o określonej wysokości dźwięku można wykorzystać w przedszkolu: dzwonki, ksylofony, metalofony i fortepian.
Szeroko należy stosować efekty akustyczne uzyskane poprzez ruch własnego ciała, jak tupanie, uderzanie o uda itp.
 
Grę dzieci na instrumentach wykorzystujemy:
- w ćwiczeniach rytmicznych, słuchowych i ruchowych,
- w powiązaniu z piosenką,
- w zadaniach twórczych.

        
     Najczęściej używane instrumenty w przedszkolu:



1. Tamburyn


2.Bębenek


3. Tarka
4. Dzwonki
5. Talerze

6. Kołatka


7. Trójkąt
8. Drewienka
<><><>
9. Grzechotka

















6 .http://www.google.pl/imgres?q=kolatka+instrument+w+przedszkolu&um=1&hl=pl&qscrl=1&nord=1&rlz=1T4FTSG_plPL458PL458&biw=1366&bih=641&tbm=isch&tbnid=_bhoyCfEO6WIEM:&imgrefurl=http://dydaktykadzieci.blogspot.com/2012_04_01_archive.html&docid=EPyW0dTd3eyOHM&itg=1&imgurl=http://2.bp.blogspot.com/-_tgm-DR10tM/T4RY4jAO1UI/AAAAAAAAABo/gr3bRTcIleo/s1600/ko%2525C5%252582atka.jpg&w=230&h=300&ei=A5_HT9AZ5N_hBLnFxLoO&zoom=1



sobota, 17 marca 2012

 Kolejnymi elementami edukacyjnymi,  wykorzystywanymi w pierwszych latach życia naszych pociech są wszystkie przedmioty, dzięki którym dziecko może poznać nowe kształty, kolory, nazwy, czy emocje.  

Takimi pomocami są między innymi karty z obrazkami lub kolorowe karteczki, dzięki którym dziecko uczy się nazywania kolorów, nazw zwierząt, części ciała, figur, owoców, warzyw itp. 

 
http://www.ckp.com.pl/?strona=3



Malec widząc przedmioty lub barwy na obrazku ćwiczy pamięć, powtarzając nazwy podawane przez opiekuna, w późniejszym etapie dziecko samodzielnie potrafi nazywać to, co na obrazku się znajduje.



http://sklep.mojebambino.pl/kolorowe-przewlekanki-zestaw-2.html





Dziecko w błyskawicznym tempie potrafi przyswoić mnóstwo nowych znaczeń i nazw przedmiotów. Zdarzają się również niezwykłe dzieci, które potrafią przebić pamięcią dorosłego człowieka.

http://www.youtube.com/watch?v=MRRttC8yn8Y




Łatwo można także ćwiczyć pamięć dziecka, pokazując mu kształty wykonane z kartek papieru. Zarówno formy origami, jak i wycięte kształty, które pozwalają dziecku na swobodne skojarzenia.
Nasze pociechy mogą nadawać figurom nowych znaczeń, abstrahować i dać się wykazać własnej wyobraźni.



Analogicznie można użyć do tego rodzaju zabaw w "zgadywanki" wszelkich innych przedmiotów, działających na tej samej zasadzie. Warto pobudzać wyobraźnię dziecka na każdym kroku.

http://sklep.e-si.pl/pl/ruch/241-kolorowe-liny.html

Warto także zapoznawać dziecko z kształtami poprzez odczucia dotykowe. Warto zadbać, by dziecko miało styczność z różnorodnymi kształtami. 
Jedną z popularnych zabaw jest "zgadnij co jest w skrzynce". Polega ono na tym by dziecko używając jedynie zmysłu dotyku określiło co znajduje się w skrzynce, pudełku itp. Mogą się tam znaleźć dowolne przedmioty, których dziecko nie widzi, a których nazwy zdążyło już we wcześniejszym okresie życia poznać.